Gevolg van drank en drugs op jongeren

Een drugsverslaving kan zich bij jong en oud in een korte tijd ontwikkelen.

Er zijn allerlei soorten drugs waaraan je verslaafd kan raken. drugs beschadigd je lichaam en geest ernstig waardoor er depressiviteit en paranoide gedrag kan ontwikkelen.

Ook al lijk je nog goed te fuctioneren in je leven en op school, een drugs of drank verslaving betekend dat je leven kapot gaat ook in je financiele leven. Daardoor krijg je stress en neem je nog meer drank of drugs waardoor het steeds moeilijker word om eraan te ontsnappen. 

De invloed van milieu op het ouder worden

Als je bijvoorbeeld in de randstad woont dan kom je meer in aanraking met  de uitstoot van gassen die schadelijk zijn voor de gezondheid en dus ook op het ouder worden. Een aantal klachten hiervan zijn:

·         Verergering van klachten van aandoeningen als astma, chronische bronchitis, hart- en vaatziekten door bijvoorbeeld luchtverontreiniging;

·         Ernstige hinder, slaapverstoring, verminderd concentratievermogen en belemmering van dagelijkse bezigheden door geluid;

·         Gevoelens van onveiligheid en vervreemding, zich ongezond voelen en bezorgd zijn over bijvoorbeeld de voedselveiligheid

Wist u dat?

·         Wist u dat vijftien procent van de Friezen 65 jaar of ouder is? Hiermee is de provincie Fryslân één van de meest vergrijsde provincies van Nederland

·         de belangrijkste oorzaken van vallen zijn lichamelijke gezondheidsproblemen (ruim 30%)

·         bij elkaar kostte dat 820 miljoen euro aan zorgkosten

·         20% van de ouderen die valt, overlijdt binnen een jaar na de val

 

De invloed van cosmetica op het ouder worden

Als je make-up gebruikt weet je dat het belangrijk is om je gezicht iedere keer goed schoon te maken, ook als je nog een jonge huid hebt. Na het schoonmaken voel je dan meteen hoe je huid reageert.

De meeste mensen hanteren make-up om het gezicht mooier te maken. De betere punten van het gezicht te benadrukken en die prettige frisse en vooral gezond ogende blik te bewerkstelligen. Dat is prima, hoewel sommige mensen make-up gebruiken puur om een statement te maken, is het vooral om het gezicht nog mooier te maken. Maar dan is het wel belangrijk dat je ook gaat kijken naar de veranderingen in je gezicht. Immers, bijvoorbeeld een rimpeltje of lijntje bij de ogen kan oogschaduw hierin doen belanden. Iets waar je tijdens je jongere jaren geen last van hebt.

De invloed van psychosociale invloed op het ouder worden

Wat is psychosociale gezondheid?

Psychosociale gezondheid is de gezondheid van de geest, het heeft te maken met hoe lekker jij in je vel zit. Bekende ziekten in de psychosociale gezondheid zijn; Depressie, stress,  ADHD, ADD, & angstigheid. Deze klachten komen bij ongeveer 5% van de bevolking in Nederland voor.

Wat heeft invloed op de psychosociale gezondheid?

Door pesten kan iemand al psychosociaal ongezond worden. Maar ook door andere dingen zoals en plotse overleiden van een geliefde. Zelfs door het meemaken van een incident in school zoals een ontruiming of brand kunnen mensen al psychosociaal ongezond worden.

Psychosociale gezondheid en ouder worden

Naar mate je ouder wordt kan de psychosociale gezondheid achteruit gaan, omdat je lichaamsfuncties verliest en geliefden zoals ouder, broers & zussen etc.. Dit kan als gevolg hebben dat de eetlust verdwijnt, verwaarlozing van het uiterlijk & sterke vermoeidheid.

De invloed van voeding op het ouder worden

Naarmate mensen ouder worden, hebben ze minder caloriën nodig. Oudere mensen hebben vooral minder caloriën nodig. 

Hierdoor eten oudere mensen meestal ook minder, wat niet de bedoeling is. Hierdoor krijgen oudere mensen minder vitaminen binnen, dan nodig is. Hierdoor is een goede voeding van belang.

Bij de voeding wordt vooral gedacht aan eten bij veel mensen. Voeding houdt veel meer in: lucht, water en ook geestelijke voeding. Veel ouderdomskwalen worden ook beïnvloed door de voeding over het leven.

Bij ondervoeding heb je dus ook meer kans op deze kwalen, wat vaak voorkomt bij ouderen  

 

Dus waar moet je op letten bij de voeding bij het gezond ouder worden:

-          Neem meer voeding met een goede voedingsstoffendichtheid.

-          Eet dagelijks veel groenten, fruit en volkorenproducten voor eens goede stoelgang en het voorkomen van hart- en vaatziekten.

-          Eet twee keer per week vis, waarvan één keer vette vis. Dit helpt hart- en vaatziekten voorkomen en helpt mogelijk ook om oogaandoeningen en cognitieve achteruitgang te voorkomen.

-          Slik extra vitamine D voor gezonde botten.

-          Zorg voor voldoende lichaamsbeweging.

-          Beperk de hoeveelheid zout in de voeding, om hoge bloeddruk te voorkomen en omdat de nierfunctie afneemt. Hierbij is het ook belangrijk om voldoende te drinken.

-          Voorkom voedselinfectie.

We worden gemiddeld steeds ouder, de levensverwachting is enorm gestegen door de verbeterde medische zorg hygiene en voeding. Het bereiken van een hogere leeftijd betekend echter dat de kans op ouderkwalen toeneemt. Maar het is toch haalbaar om gezond ouder worden.

Door niet te roken en veel alcohol te drinken beweren mensen dat je zo gezond ouder word, dit heeft er echter niet heel veel invloed op omdat mensen die roken soms toch ouder worden dan mensen die elke dag groente en fruit eten en niks te maken hebben met rookwaren en alcohol.

Toch tast roken en alcohol wel je longen en lever aan maar het hoeft niet persee te zorgen voor een snellere dood.

Als je veel beweegt en genoeg drinkt en je eten varieert kan je gezonder ouder worden doordat je lichaam gezonde voeding binnen krijgt.

De invloed van leefstijl is veel groter dan gedacht. Het zijn vooral leefstijlziekten die in ons lichaam spelen. We doen de ziekten onszelf aan en daar kan geen arts ons vanaf helpen, vaak lost je lichaam dit zelf op en het gaat makkelijker als je gezond eet en veel mineralen binnenkrijgt. 

Bronnen:

http://www.mbog.nl/orthomoleculaire-geneeskunde/themas/ouder-worden/voeding-en-gezond-oud-worden

http://www.gezondvitaal.eu/gezond-ouder

http://www.voedingscentrum.nl/Assets/Uploads/voedingscentrum/Documents/Professionals/Pers/Factsheets/Factsheet%20Ouderen%20en%20voeding.pdf

De invloed van lichamelijke beweging op het ouder worden

Naarmate mensen ouder worden, gaan mensen minder bewegen. Mensen die 55 jaar zijn, bewegen minder dan het gemiddelde.

 

De reden om te blijven bewegen:

1.      Je wordt minder snel oud, doordat het de processen van het ouder worden vertraagd.

2.      Bewegen houdt je gezond en vitaal.

3.      Bewegen geeft jezelf ook een positief gevoel.

 

De oorzaken bij punt 1:

·         Afname van de botdichtheid.

·         Afname van de spiermassa.

·         Afname van de conditie.

·         Afname van de lenigheid.

 

De oorzaken bij punt 2:

·         Minder risico op chronische aandoeningen.

·         Het geheugen en verstandelijke vermogen blijft beter.

·         Balans, mobiliteit, en coördinatie blijft beter.

·         Je kan langer zelfstandig functioneren.

·         Het maakt gewrichten en spieren soepel.

 

De oorzaken bij punt 2:

·         Het brengt je onder de mensen, dus goed voor de sociale contacten.

·         Bewegen geeft energie.

·         Je slaapt beter.

   lichamelijke beweging    
   Lichamelijke beweging http://wp.digischool.nl/lo/files/2008/10/10072006a1.jpg
  http://www.fitpointzoetermeer.nl/wp-content/uploads/2010/07/iStock_000010300901Small.jpg
 

Bronnen:

http://www.uniekbo.nl/meerbewegen/belang-van-meer-bewegen.html

Hoe gezond ben jij?

Bent u benieuwt hoe gezond u eigelijk bent? of wilt u hulp met afvallen of een gezondere levenstijl ontwikkelen? 

Dan is dit een goede site om mee te beginnen!

Hier kunt u gratis uw persoonlijk gezondheisrapport opstellen en, eventueel met uw huisarts of verzekeraar, uw gezondheidsplan opstellen.

https://www.persoonlijkegezondheidscheck.nl/nl/ 

Hiermee kunt u aan de slag om verbeteringen met uw leefstijl te maken.

 

 

Wie zijn wij?

Wij zijn: Lola, Daan en Marjolein en wij zitten in het eerste jaar van Maatschappelijke zorg op het Friesland college Heerenveen.

 Wij leren in onze studie in leereenheden en de eenheid waar wij de komende 5 weken mee bezig zijn heet "Healthy Ageing" voor deze leereenheid gaan wij onderandere een levensboek bijhouden, onderzoek doen naar voeding en beweging en een blog schrijven!

 Deze blog gaat bestaan uit de volgende onderdelen:

- Voeding en ouder worden

-Cosmetica en ouder worden

-Lichamelijke gezondheid (beweging) en ouder worden

-Psychosociale gezondheid en emotionele gezondheid

-Omgeving en ouder worden (milieu, alternatieve   voeding) 

 

Dus als hier meer over wilt weten ben je hier op de juiste plek!